Eurotrip 10.04.2005 - 20.04.2005

[ Etusivulle | Päivä 1 | Päivä 2 | Päivä 3 | Päivä 4 | Päivä 5 | Päivä 6 | Päivä 7 | Päivä 8 | Päivä 9 | Päivä 10 | Päivä 11 ]

Päivä 8, sunnuntai, 17.04.2005

Heräsimme aamulla vähän ennen puolta kahdeksaa. Sää oli erittäin sumuinen Hollannin tapaan, joten jätimme Maastrichtin väliin. Maastrichtin seutuvilta lähdimme pohjoiseen kohti Eindhovenia. Pyöriskelimme Eindhovenin eteläpuolella tunnin tai pari, osaksi eksyksissäkin.

Pankkiautomaatilla Eindhovenin eteläpuolella.

Siitä otimme loppujenlopuksi suunnan kohti Rotterdamia. Moottoritiet olivat valtaisat. 5 kaistaa yhteen suuntaan. Siinä sompailtiin taas edestakaisin, välissä eksyttiinkin.

Rotterdamin satama-aluetta. Rotterdam, Hollanti.

Haagin eteläpuolella ajoimme hieman harhaan, mutta löysimme kuitenkin tielle, joka vei kohti IJsselmeeriä. Jossain ennen Haagia ajoimme ihan meren rannalle jollekin hiekkabiitsille. Sumu oli valtaisa, ei siellä mitään nähnytkään. Rannalla oli liitovarjo-mikroautoilijoita. Ihan ihme harrastus. Ajoneuvoja siis liikutettiin liitovarjojen voimalla. Rannassa oli myös pieni ravintola.

Rantaravintola Haagin liepeillä.

Tyypillistä Hollantia: tuulimyllyjä ja tulppaanipeltoja.

No, sitten ajeltiin moottoritietä kohti IJsselmeeriä. IJsselmeerin patosillan puolivälin tienoilla oli jokin monumentti, sen yhteydessä P-paikka jossa pysähdyimme. Paikan nimi on Afsluitdijk. Sielläkin oli japanilaisia turisteja kameroiden kanssa. Siihen pysähtyi vielä saksalainen turistibussi, joka suolsi sisuksistaan massoittain mummoja ja pappoja, joten katsoimme parhaaksi jatkaa matkaa.

Afsluitdijk. IJsselmeerin patosilta, Hollanti.

Padolta ajoimme rantatielle, joka oli maisemaltaan ja nähtävyyksiltään hieman moottoritietä mukavampaa. Kellokin alkoi olla jo sen verran, että yöpaikan löytäminen tuli ajankohtaiseksi. Jossain Zummarumin tienoilla kävimme katsomassa Tulip Inn -hotellia. Kahden hengen huone maksoi 89 euroa, joo nej tack. Sitten löytyi joku leirintäalueen tapainen sporttikeskus, joka mainosti myös motelleja. No, henkilökuntaa paikassa ei näkynyt ja motellimajoituskin koostui ilmeisesti mökeistä. Niinpä jatkettiin vielä etsintää.

Dongjum-nimisestä kylästä löysimme "De Stjelp"-nimisen Bed and Breakfast -majatalon. Ajoimme pihaan ja koputimme oveen. Noin 60-vuotias rouvashenkilö avasi meille oven. Kysyimme huonetta, rouva sanoi että yksi neljän hengen huone sattuu juuri olemaan vapaana. Hinta oli 65 euroa sisältäen aamiaisen. Pyysimme nähdä huoneen. Huone osoittautui aivan mahtavaksi, siis todella über-paikaksi. Televisio oli satellittikanavineen, huoneeseen kuului lisäksi vielä oma WC ja suihku. Paikka oli lisäksi todella siisti. Rouva ei ollut odottanut ketään, joten hänen täytyi tehdä vielä yksi vuode valmiiksi. Se passasi meille erinomaisesti, ajattelimme käydä vielä pyörimässä kylillä. Jätimme kassit ja kamppeet huoneeseen.

Dongjumista ei löytynyt yhtään syöntipaikkaa. Naapurikylästä Franekerista löysimme pubin, tai grilli se oikeastaan oli. Pojat söivät hampurilaisaterian, itse otin schnizelin.

Täällä kävimme syömässä. Franeker, Hollanti.

Ateria oli maittava ja vatsat täynnä palasimme majapaikkaamme. Kävästiin siinä suihkussa ja pistimme nukkumaan ajoissa. Uni tuli silmään heti pehmeissä sängyissä. Rouvan kanssa sovimme aamiaisen kello yhdeksäksi.

De Stjelp -majatalon pehmeät sängyt. Dongjum, Hollanti.