Eurotrip 10.04.2005 - 20.04.2005

[ Etusivulle | Päivä 1 | Päivä 2 | Päivä 3 | Päivä 4 | Päivä 5 | Päivä 6 | Päivä 7 | Päivä 8 | Päivä 9 | Päivä 10 | Päivä 11 ]


Auton mittarissa lähtiessä 217615 km, reissun jälkeen 225004 km. Se tekee 7389 km yhdentoista päivän ajalle.

Päivä 1, sunnuntai, 10.04.2005

Lähdin Arpelasta klo 6.00 jälkeen. Lämpötila oli hieman pakkasen puolella, yöllä oli satanut lunta. Pääsi heti autonputsaukseen. Sitten Torniota kohti hakemaan Mattia. Torniossa lastasimme Matin kamppeet autoon. Auton renkaat kaipasivat hieman ilmanpaineiden tarkistusta. Ensimmäiseksi kokeilimme Nesteen mittaria - ilmahanat olivat kiinni. Teboililla mittari oli yösäilössä, Essolla kaappi lukossa. Kovin oli heikkoa huoltoasemien tarjonta ennen seitsemää sunnuntaiaamuna, ei voi muuta sanoa. Ei auttanut muukaan kuin lähteä Kemiä kohti ja toivoa, että sieltä löytyisi joku asema josta saisimme ilmaa renkaisiin. Ensin kokeilimme Tupasvillaa Keminmaassa. Siellä ei ollut letkuja ollenkaan.


Auton pakkausta. Arpela, Tornio.

Neste Lapintuulesta Kemistä saimme vihdoin viimein ilmaa renkaisiin. Hermot olivat kyllä melko tiukilla huoltoaseman siirrettävän ilmapumpun kanssa, jota piti ladata ainakin 20 kertaa. Renkaisiin kylläkin meni aika paljon ilmaa, vasemmassa etupyörässä oli vain 1kg ilmaa vaikka pitäisi olla 2,7... Ei ihmekään että auto tuntui oudolta 120 km/h vauhdissa moottoritiellä... Rengaskin hieman lämpesi kun ihan höyrysi siinä huoltoasemalla.


Rengaspaineiden tarkistusta. Neste Lapintuuli, Kemi.

Sitten Oulua kohti ja hakemaan Anttia. Mukava ajella satasen rajoituksella, vaikka suksiboksin tohina alkoikin vastaamaan aivolohkoon. Iin Shellillä vielä tarkistin, että ilmat ovat varmasti kohdallaan eivätkä renkaat vuoda.

Kaijonharjusta otimme Andyn kyytiin, siinä samalla viimeiset vessassakäynnit hoidettiin myös. Linnanmaan St1:ltä tankki täyteen naftaa ja ei muuta kun kokka kohti Turkua.


Antti mukaan Kaijonharjusta. Kaijonharju, Oulu.


Tankki täyteen! Linnanmaa, Oulu.

Aurinko paistoi mukavasti, ja tie numero 86 oli erittäin hyvässä kunnossa. Pysähdyimme Oulaisissa P-paikalla ja vaihdettiin kuskia. Andy siirtyi ohjaimiin ja minä kirjoittelemaan tätä päiväkirjaa.


Matilla iski nälkä. Oulainen.


Keväistä peltoa auton ikkunasta. Paikka välillä Oulu-Turku.

Tie numero 63 ennen Kaustista ja Kaustisen jälkeen oli melko huonossa kunnossa. Rekkojen ja pyöräilijöiden väistelyä.

Kuuden maissa saavuimme Turkuun. Markus ja Johanna tulivat meitä vastaan keskustaan. He neuvoivat hyvän känkkypaikan, jossa vetaisimme kuvut täyteen pizzaa. Alkoikin olla jo melkoinen nälkä.


Känkkyä odottelemassa. Turku.

Sitten pikainen tankkaus Shellillä ja ajeleskelua kohti satamaa. Kello 19 aikaan satamassa ei ollut juurikaan ketään, ystävällinen virkailija kehoitti lähtemään lähtöselvitykseen. Pääsimme ensimmäisten joukossa tekemään selvityksen. Virkailija antoi meille lippuja ja lappuja, yksi piti laittaa tuulilasiin. Ajoimme virkailijan neuvomalle kaistalle jonoon ja aloimme odottamaan lastausta. Siinä odoteltiin hyvä tovi, jota kuluteltiin pelaamalla korttia (paskahousua). 20.30 päästiin vihdoin viimein ajamaan Viking Isabellaan sisälle.


Satamassa odotellaan. Kuvassa Viking Isabella. Turku.

Hyttimme oli autokannen alla, kannella 2. Emme päässeet heti hytteihin siivoojien takia, niinpä käytimme odotusajan hyödyksi kiertelemällä laivaa ympäriinsä tutustuen siihen. Kun pääsimme hyttiimme, jätimme laukut sinne ja painuimme suoraan tax-free-ostoksille. Ostoksiin upposi (yllättäen) yli 100 euroa. Suihkuun ja sitten Matin kanssa oluelle ravintolaan. Kylmä olut maistui niin hyvälle pitkän ajomatkan jälkeen että oli pakko ottaa vielä toinen tuoppi. Hytissä pelattiin vielä korttia vähän aikaa ja joimme pois tarjousoluttölkit. Sitten nukkumaan ja valmistautumaan henkisesti ruotsiintumiseen. Laivamatkan hinnaksi tuli 136 euroa.


Kortinpeluu käynnissä. Viking Isabella.


Eteenpäin, päivä 2