New York City, 28.02.2008 - 07.03.2008

[ Etusivulle | Päivä 1 | Päivä 2 | Päivä 3 | Päivä 4 | Päivä 5 | Päivä 6 | Päivä 7 | Päivät 8-9 ]

Päivä 2, perjantai, 29.2.2008

Heräsimme jo noin klo 6 aikoihin. Vielä ei kuitenkaan ollut tarkoitus lähteä minnekään vaan katsoimme rauhassa televisiota ja porisimme kunnes lähdimme alas surffaamaan netissä. Aamiaishuoneen ovet avattiin klo 8. Saimme kahvia, sämpylää ja hilloa ja lähdimme heti kaupungille. Menimme ensin 110 Streetin metroasemalle, josta ostimme viikon metrolipun. Se maksoi $24. Huomasimme, että olimme väärällä puolen rataa asemalaiturilla. Olimme jo ehtineet mennä lipulla sisälle. Täällä on käytössä 18 minuutin "suoja-aika" lipun leimaamisen jälkeen, jonka kuluessa ei pääse portista sisälle.

112th Streetin neighbourhoodia.

Käytimme tämän odotusajan hyödyksi ja lähdimmekin kävelyllä pitkin Lexington Avenueta kohti etelää. Kävelimme 86th Streetin asemalle, jossa hypättiin metron kyytiin. Ajoimme sillä Broadwayn tienoilla olevalle 6-linjan päätepysäkille, Brooklyn Bridge - City Hall. Kävelimme Broadwaytä pitkin etelään, kohti Battery Parkia. Matkalla otimme valokuvia ja käytiin Modell's -urheilukaupassa katsomassa paikallista tarjontaa tuliaisia ajatellen. Battery Park sijaitsee Hudson Riverin rannalla, sieltä näkee vapaudenpatsaan.

Broadway.

Battery Parkista menimme etelään kohti lauttaterminaalia, josta lähti ilmainen lautta Staten Islandille. Päätimme tehdä näin, koska lautta ajaa ihan vapaudenpatsaan ohitse. Näin patsaan näkee ilmaiseksi erittäin läheltä. Toki patsassaarellekin järjestettiin lauttaristeilyjä, mutta koska ylös patsaan näköalatasanteelle ei enää pääse, emme alkaneet maksamaan turhasta. Staten Islandilla ihailimme etäältä horisontissa siintävää Manhattania, vapaudenpatsasta ja New Jerseytä. Illalla näköala on varmasti mahtava tuhansine valoineen.

Statue of Liberty.

Staten Islandilla emme kauan vanhenneet, vaan otimme seuraavan lautan takaisin. Nälän kourissa etsimme lähimmän Mäkkärin jossa nautimme peruspurilaiset. Syönnin päälle päätimme ryypätä kahvit. Ainoa Starbucks joka oli lähistöllä, oli take-away-tyyppinen eikä sieltä penkkejä löytynyt. Joimme kahvit kävellessä.

Metrolla mentiin Times Squarelle jonka ympäristöä tutkimme kävellen edestakaisin. Siinä kävellessä etsimme Nykytaiteen museota eli MoMA:a. 5th Avenuelta ostimme postikortteja sekä opaskartan. Kadun varrella oli iso kirjasto, jossa kävimme pyörähtämässä. Sielläkin oli turvatarkastukset kohdillaan, laukut tarkistettiin. McDonaldsillä kävimme pakistusreissulla, ja Ville unohti juuri ostetun kartan ravintolan vessaan. Kävimme myös Lacosten putiikissa, josta Ville osti takin. MoMA:kin löytyi vihdoin viimein. Perjantaipäivänä klo 4 pm - 8 pm on kaikille ilmainen sisäänpääsy (normaalihinta $20, opiskelija $12). Tämähän meillä oli kokoajan mielessä. Eipä tuollakaan varmaan muuten olisi tullut käytyä.

Applestoren lasikuutio.

Museosta lähdettiin kävellen 5th Avenueta pohjoiseen. Siinä kävellessä bongattiin Applestoren lasikuutio. Central Parkin kaakkoiskulmalta 59th streetiltä hyppäsimme metroon jolla ajoimme 110th streetille. Veimme ostokset huoneeseemme, jonka jälkeen surffattiin pikaisesti netissä. Paikallisesta kulmakaupasta (kaupan kultahampaisen, kirgiisin näköisen omistajan ristimme "pakistanilaiseksi") ostimme iltapalaa, leivoksia, sipsipusseja ja DrPepper-limonadia noin 2 litran lekat. Ostokset maksoivat $4 eli halpaa on. Normaalien iltatoimien ja suihkuuntumisien jälkeen laitoimme nukkumaan klo 22.05. Illalla oli sakea lumipyry, jota sitten aamulla hehkutettiin televisiossakin.