New York City, 28.02.2008 - 07.03.2008

[ Etusivulle | Päivä 1 | Päivä 2 | Päivä 3 | Päivä 4 | Päivä 5 | Päivä 6 | Päivä 7 | Päivät 8-9 ]

Päivä 1, torstai, 28.02.2008

Herätys ensimmäisen matkapäivän aamuna tapahtui klo 04.00. Siinä sitten hoidettiin pikaiset aamutoimet suihkuuntumisineen, aamiaisineen ja kamppeiden viime hetken tarkistuksineen. Jonne ja Riikka lähtivät kuskaamaan asemalle noin klo 5 aikoihin. Noudimme Matin Raksatieltä.

Rautatieasemalle saavuttuamme Pendolino S46 olikin jo odottelemassa. Nousimme junaan ja pääsimme lähtemään noin viisi minuuttia myöhässä. Junamatka meni eväitä syöden ja nukkuen suhteellisen nopeasti. Yksi paskahousupelikin vedettiin lämmittelynä.

Tikkurilaan saavuimme ihan aikataulussa klo 11.20. Tikkurilan juna-asemalla nousimme paikallisbussi numero 61:een, joka ajaa Helsinki-Vantaan lentokentälle. Jos olet junalla tulossa muualta Suomesta lentokentälle, suosittelemme tätä tapaa päästä sinne. Paikallisbussi maksaa 2,40 ?.

Lentokentälle saavuttuamme tarkistimme reput ja tavarat, sekä etsimme lentoliput ja passit käsiimme. Lähtöselvitystiskillä oli ensin vain yksi virkailija, ja tuntui, että joudumme koko päivän seisomaan jonossa. Nopeasti siihen kuitenkin tuli pari lisää ja homma jouhevoitui tuntuvasti. Turva- ja rajaviranomaistarkistusten jälkeen etsimme lähtöporttimme ja sitten ei muuta kuin odottelemaan sen aukeamista. Aikaa oli vielä tunti, joten saniteettitilat olivat suosittuja, ja pitihän se yksi olut käydä tirpaisemassa kahvilassa. Ikkunasta katselimme lähteviä lentokoneita ja samalla nautimme tuopilliset raikasta Lapin Kultaa. Portti aukesi klo 13.40, kone lähti aikataulussa noin klo 14.20.

Oluen juontia Helsinki-Vantaan lentokentällä.

Pitkällä lennolla nautimme virvokkeita (eli olutta) ja hyvää ruokaa. Finnairilla on kyllä hyvät ruuat, ei voi muuta kuin kehua. Päivällisenä oli sweet-sour-kanaa ja pastaa. Lennon aikana täytimme USA:n viranomaisten kyselylomakkeen, sekä tullin lomakkeen. Finnairille piti ilmoittaa ensimmäinen majapaikka matkakohteessa, ja sama tieto piti myös kirjoittaa näihin lappuihin.

Päivällinen Finnairin tapaan.

8h 30 min.

New Yorkiin laskeuduimme noin klo 15.50 paikallista aikaa, lento kesti noin 8h 30min, eli oltiin muutama minuutti etuajassa. Sää perillä oli puolipilvinen, pakkasta pari astetta. Ensin jouduttiin passien tarkastuspisteeseen, jonne olikin pitkä jono. Onneksi tarkastuspisteitä oli paljon. Siinä otettiin sormenjälkiä ja kuvattiin. Passiin saatiin viisumilippunen kolmeksi kuukaudeksi. Tämän viisumin kantaosa tulee pitää tallessa ja luovuttaa maasta poistuessa, koska muuten voi myöhemmillä reissuilla olla ongelmia maahan tullessa. Sitten vielä pikaiseen tullin tarkastukseen, jossa Matti selvisi vain vastaamalla kysymykseen asuuko hän Suomessa. Villen reppu pääsi pintapuoliseen tarkastukseen.

Sitten poistuimme lentoasemalta ja päätimme ottaa Airtrainin Jamaica Stationille. Jamaican asemalla maksettiin Airtrain ja ostettiin kertalippu metroon. Airtrain maksoi $5 ja $2. Villen lippu ei kelvannut metroaseman pyyhkäisylaitteeseen, mutta asemavirkailijan avulla päästiin portista läpi. Huomiona voisi sanoa, että verrattaessa Lontoon metroon täällä pelaa paljon huonommin porttisysteemit.

Metrolla ajoimme Jamaica Stationilta sinistä linjaa (E) pitkin Lexington Avenuen asemalle, jossa vaihdoimme vihreälle linjalle (6). Sillä päästiinkin sitten kohti pohjoista Manhattania ja Harlemia, ja siellä sijaitsevaa majapaikkaamme (110th Streetin asema). Metrot olivat kohtalaisen vanhoja ja kunto oli sen mukainen. Niissä ei myöskään ollut yhtään ylimääräistä tilaa. Majapaikka löytyi pienen etsimisen jälkeen osoitteesta 128 East 112 Street. Kyseessä oli Virginia Guesthouse -niminen motelli, jota pitivät ilmesesti puertoricolaiset. Otimme huoneen vastaan ja maksoimme käteisellä. Täällä ei nimittäin luottokortit käyneet. Virkailija kertoi aamiaisen ja internetin sisältyvän hintaan. Tämä oli yllätys, koska aamiaista ei etukäteistietojen mukaan pitänyt kuulua hintaan. Hyvä juttu.

Huone olikin sitten melkoinen pettymys. Alkujärkytys oli ainakin suuri. Ei liinavaatteita, vain lakana, tyyny ja päiväpeitto plastiikalla vuoratussa sängyssä. Ikkuna oli sepposen selällään ja kämpässä varmasti pakkasasteita, tai ainakin kotoisa jääkaappilämpötila. Laitoimme ikkunat kiinni ja suljimme ilmastoinnin. Päivittelimme asiaa hetken ja sitten lähdimme surffaamaan nettiin alakertaan. Palattuamme huone olikin ihmetykseksemme lämmennyt (lämmitys toimi onneksi) ja suihkustakin saimme lämmintä vettä. WC- ja suihkutilat olivat erittäin siistit, ilmeisesti vasta rempatut. Torakoitakaan ei tullut vastaan. Hampaat pestiin ja katsoimme tv:tä samalla kirjoittaen reissupäiväkirjaa. Klo 21.23 (suomen aikaa 4.23) väsymys painoi jo sen verran että katsoimme parhaaksi siirtyä höyhensaarille.

"Virginia Guest House. Huone lähes kaikilla mukavuuksilla."